Institutii


AUTORITĂŢILE ORĂSENESTI

Acest capitol aruncă o privire asupra condiţiilor juridice, care trebuie îndeplinite de către straini în vederea sederii în Germania. Reglementările in vigoare sunt foarte diferite, si singura regulă valabilă este accea, că nu există regulă fără excepţii. Din această cauză prezentarea ce urmeaza nu se vrea a fi o vastă culegere de informaţii juridice. Pentru detalii trebuie să vă adresaţi la Oficiul pentru Straini "Ausländeramt", unui Beratungsstelle (a se vedea cuvantul cheie "Ajutor"), sau unui avocat de specialitate.
Atentie!!!! Toate oficiile si birourile menţionate in aceasta carte (cum ar fi: Sozialamt, Jugendamt, Wohnungsamt, Standesamt, Einwohneramt, Ausländeramt, Agentur für Arbeit, ArGe, Kfz-Zulassungsstelle) sunt responsabile numai pentru locuitorii orasului Landshut. Autorităţile competente pentru locuitorii din Altdorf, Ergolding, Kumhausen si din celelalte localităţi ce apartin de Land-kreis Landshut, pot fi găsite în cadrul Landratsamt.

DREPTUL STRAINILOR
GENERALITĂŢI
Pentru străinii care vor să locuiască în Germania sunt în vigoare o serie de reguli care reglementează condiţiile ce trebuie îndeplinite de acestia. Strain se consideră a fi orice persoană care nu are cetăţenie germană.
Indicaţie: urmatoarele expuneri nu sunt valabile pentru "Spätaussiedler" si familiile acestora, aceestea fiind persoane cu cetăţenie germană, care au locuit în ţări din blocul comunist cum ar fi Bulgaria, fosta URSS, România sau China, pana in 1993, si care doresc să se reântoarcă în Germania. Cei interesaţi pot afla informatii detaliate oferite de "Bundesregierung für Aussiedlerfragen und nationale Minderheiten" pe pagina de internet : Opens external link in new window
www.aussiedlerbeauftragter.de
Cadru reglementărilor juridice nu este la fel pentru toti străinii. Condiţiile sederii în Germania se diferenţiaza atât după ţara din care vine persoana respectivă cât si după motivele pentru care acea persoană doreste să rămâna în Germania. Astfel există diferente între persoanele cu statut de refugiat, întreprinzator sau student.
Fundamentală este diferenţa dintre cetăţenii ţărilor membre Uniunii Europene, Elvetiei, Lichtenstein, Islanda si Norvegia "Unionsbürgern" si cetăţenii celorlalte state "Drittstaatsangehörigen".
Pentru a doua grupă este importantă diferenţa dintre cetăţenii, care vin în Germania ca refugiaţi si cei care vin din alte motive.
Indicaţie: Cetăţenii care vin în Germania ca refugiaţi trebuie să facă cerere pentru azil. Cine doreste informaţii legate de obţinerea azilului precum si despre problemele azilanţilor poate obţine aceste informaţii de pe pagina de internet Opens external link in new windowwww.proasyl.de,  de la Pro Asyl, sau de la "Bundesamt für Anerkennung ausländischer Flüchtlinge".

STRĂINII DIN ŢĂRILE NON-EU
DREPTUL DE SEDERE
In mod normal persoanele din statele non-EU, care doresc să călătorească si să locuiască în Germania, au nevoie de o viză. Viza poate sa fie limitată "Aufenthaltserlaubnis", sau nelimitată "Niederlassungserlaubnis".
Pentru majoritatea statelor non-EU viza este obligatorie. Aceasta este data de consulatul sau ambasada Germană din ţara respectivă. Persoana care doreste să calatorească în Germania face o cerere, în care se specifică motivul călătoriei.
VIZA DE SEDERE LIMITATĂ - AUFENTHALTSERLAUBNIS
Această viză, după cum arată si numele, este pentru o perioadă limitată de timp. În unele cazuri, prin îndeplinirea anumitor condiţii, viza limitată poate fi transformată în viză nelimitată. De regulă schimbarea se face numai pentru anumite scopuri cum ar fi: întregirea familiei, studiu sau exercitarea unei profesii.
EXERCITAREA PROFESIEI
În cazul în care o persoană doreste să exercite o munca (în urma încheierii unui contract de muncă, sau începerea unei afaceri proprii) pe teritoriul Germaniei poate obţine o viză de sedere limitată.
Instituţiile autorizate "Ausländerbehörde" vor verifica îndeplinirea condiţiilor.
Atenţie: Viza este de regulă prelungită numai la cerere, de aceea trebuie să aveţi grijă să depuneţi cererea de prelungire din timp.
Viza de sedere în cazul exercitarii unei profesii
Tipul de viză pe care îl puteţi obţine in acest caz, se hotărăste pentru fiecare persoană în parte. Există diferenţe între persoanele care doresc exercitarea unei munci calificate, de inalta calificare sau persoanele care doresc deschiderea unei afaceri proprii.
  • Munca necalificată
    In general nu se poate obţine viză pentru exercitarea unei munci necalificate.
  • Exercitarea unei munci calificate
    In cazul muncilor calificate se poate obţine viză de sedere, doar pentru anumite grupe de meserii, sau, în cazul celorlalte grupe numai dacă există un real interes din partea statului german.
  • Munca de înalta calificare
    Persoanele care doresc sa exercite o muncă de înaltă calificare, în Germania, pot obţine, în cazuri speciale, de la inceput o viză de sedere nelimitată. Este necesar un contract de muncă si acordul Agentiei Naţionale de Ocupare a Forţei de Muncă din Germania "Bundesagentur für Arbeit".
  • Afacere proprie
    Pentru persoanele care doresc să-si dechidă o afacere proprie pe teritoriul Germaniei, se poate elibera viza de sedere, cu condiţia ca acea afacere să aibă o influenţă pozitivă asupra economiei germane. Aceasta presupune o investitie de un milion de euro si crearea a cel puţin zece locuri de muncă.
Strainii cu o vârsta mai mare de 45 de ani, pot obţine o viză de sedere numai dacă dispun de o asigurare care să le asigure întreţinerea.
Viza pentru studiu
O persoană care doreste să studieze în Germania, sau care este în căutarea unui loc de studiu, poate obţine o viza de sedere. In cazul persoanelor care sunt în cautarea unui loc de studiu, viza de sedere poate avea o durata de maxim 9 luni. Persoanelor care au deja un loc de studiu li se oferă o viză de sedere pe durata a 2 ani, aceasta putând fi prelungită pâna la terminarea studiilor. În timpul studiilor, studenţii pot lucra 90 de zile pe an, cu normă întreagă, sau 180 de zile, cu jumătate de normă.
Viza de sedere pentru persoanele care doresc să înveţe limba germană
Persoanele din aceasta categorie pot obţine o viză de sedere limitată cu durata de pâna la 12 luni. Acestia trebuie să urmeze un curs intensiv cu 20 de ore pe săptămâna si să aducă dovada că cineva îi intreţine pe durata studiilor.
Viza pentru calificare si recalificare
Persoanele care doresc să facă o calificare sau o recalificare pot obţine o viză de sedere.
Întregirea familiei
Persoanele din ţările non-EU interesate pentru reântregirea familiei trebuie să se adreseze în parte Oficiului pentru Străini "Ausländeramt".
VIZA DE SEDERE NELIMITATĂ - NIEDERLASSUNGSERLAUBNIS
Acest tip de viză este nelimitată temporal, este valabilă pe tot teritoriul Germaniei si oferă persoanei care o deţine, automat, drept de muncă în orice domeniu. Excepţii există numai in domeniul sanitar si al funcţionarilor publici.
Urmatoarele condiţii trebuie îndeplinite pentru obţinerea vizei de sedere nelimitată:
  • deţinerea unei vize de sedere limitată timp de cinci ani;
  • deţinerea timp de cinci ani a unei munci si efectuarea plaţii pe aceeasi durată a asigurarilor sociale;
  • posibilitatea persoanei care face cerea de a se întreţine, precum si posibilitatea de întreţinere a familiei( dacă este cazul)
  • deţinerea unui spaţiu suficient de locuit (deasemenea si pentru familie)
  • suficiente cunostinţe de limba germană
  • cunostinţe de bază despre organizarea societaţii germane si despre legile fundamentale ce trebuie respectate
In cazul persoanelor căsătorite este de ajuns ca unul dintre soţi să aibă un loc de muncă si să plătească asigurare socială. În cazul copiilor există dispoziţii speciale. Acestia au dreptul la viză de sedere nelimitată, dacă la împlinirea vârstei de 16 ani au deţinut deja timp de cinci ani viză de sedere limitată. Reguli speciale există pentru refugiaţi, acestia având dreptul la viză nelimitată după trei ani.
Atenţie: În momentul în care staţi mai mult de sase luni în afara Germaniei viza de sedere se ridică automat. De aceea în cazul în care trebuie să staţi în altă ţară mai mult de sase luni trebuie să comunicaţi autorităţilor competente. Excepţie de la regulă fac pensionarii si persoanele care îndeplinesc servicii militare.

CETĂŢENII ŢĂRILOR EU EU-BÜRGER
Cetăţenii ţărilor din Uniunea Europeana, precum si familiile acestora, au dreptul de a-si alege domiciliul pe teritoriul oricărei ţări din cadrul UE. Aceasta înseamna dreptul de liberă circulaţie pe teritoriul Uniunii. Totusi, si în cazul acestora există anumite formalităţi si condiţii ce trebuie îndeplinite.
Cetăţenii statelor EU nu au nevoie de de viză, dar trebuie să se înscrie la Einwohnermeldeamt. Pe perioada de căutare a unui loc de muncă acestia nu au dreptul la ajutor de somaj "Arbeitslosengeld II" sau la ajutor social "Sozialhilfe".
DREPTUL DE LUCRU
Cetăţenii statelor EU au dreptul de a exercita o muncă pe teritoriul Germaniei.
Indicaţie: Cetăţenii ţărilor nou intrate în Uniunea Europeana (Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Slowenia, Slovacia, Cehia, România, Bulgaria si Ungaria) trebuie să se supună reglementărilor de tranziţie în vigoare, până la data de 30 aprilie 2011, când vor fi elaborate alte reglementări. Acestia pot exercita o muncă în Germania numai cu acordul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă "Bundesagentur für Arbeit".
Indicaţie: Pentru anumite meserii este necesară dovedirea calificării deţinute. Uniunea Europeană îsi dă interesul în vederea armonizării recunoasterii diferitelor calificări si a studiilor. Informaţii puteţi găsi pe pagina de internet 
Opens external link in new windowwww.europa.eu.
DREPTUL LA VOT sI COMITETUL CONSULTATIV AL STRĂINILOR
Dreptul la vot general, pe teritoriul Germaniei, este rezervat numai cetăţenilor germani. La alegerile locale pot lua parte si cetăţenii celorlalte state EU, dacă apar înregistraţi ca cetăţeni ai orasului pe o periadă mai mare de 3 luni.
Acestia pot participa în calitate de alegători dar si de alesi, având dreptul să-si depuna candidatura pentru alegerile locale.
Cetăţenii statelor Uniunii pot vota membrii Parlamentului European atât in Germania cât si în ţara de origine. În Germania trebuie să se înscrie, la Primărie, pe lista de alegeri.
Cetăţenii statelor non-EU nu au drept de vot în Germania.
Pentru ei singura posibilitate de a participa la crearea politicii locale este activarea în cadrul Comitetelor Consultative ale Străinilor.
BIROUL CETĂŢEANULUI - BÜRGERBÜRO
"Bürgerbüro" este o instituţie care împreună cu alte birouri si oficii din cadrul său se ocupă de problemele administrative ale cetăţenilor.
În cadrul sau puteţi găsi:
  • Biroul de de Obiecte Pierdute
  • Eliberare cărţi de identitate, pasapoarte/pasapoarte pentru copii
  • Eliberare certificate de nastere
  • Eliberare certificat de cazier
  • Saci galbeni, saci gri si pubele de gunoi pentru resturile menajere "Biotonne"
  • Casierie
  • Diferite formulare si pliante informative
Bürgerbüro, ca birou de sine stătător, se ocupă de rezolvarea următoarelor:
  • Cereri pentru eliberarea cărţilor de identitate, a pasapoartelor/pasapoarte pentru copii
  • Declararea domicilului sau mutarea acestuia
  • Eliberarea sau modificarea cărţilor pentru impozitul pe venit (Lohnsteuerkarte)
  • Legalizarea de copii, 5 euro pe document
  • Eliberarea adeverinţelor de domiciliu
  • Liste de alegeri
"Bürgerbüro" are un sistem de asteptare si anume, mai întâi trebuie să trageţi un numar, din aparatul special aflat la intrare, si apoi să asteptaţi pâna numărul dumneavoastră apare pe tabela de afisare. Lânga număr apare si biroul la care sunteţi asteptat.
STANDESAMT
"Standesamt" -ul este instituţia care eliberează certificate de nastere, adopţie, căsătorie, divorţ si deces.
NASTERE
De la nastere părinţii au 15 zile să declare noul născut. În Landshut aceasta problemă este rezolvată de cele mai multe ori de spitalul unde a avut loc nasterea. Formulare necesare pentru declararea copilului puteţi procura de la moasă sau de la medicul de familie.
CĂSĂTORIE/DIVORŢ
În cazul căsătoriilor în care unul dintre parteneri este de alta naţionalitate trebuie să se ţină cont si de legislaţia, ce priveste căsătoria, din ţara respectivă. Astfel pentru valabilitatea căsătoriei autoritatea îndreptăţită, si anume Standesamt, verifică dacă conform legilor ţării respective persoana are voie să se căsătorească.
De aceea este bine să stabiliţi o întâlnire cu persoanele competente pentru a sti din timp ce formalităţi aveţi de îndeplinit.

Documente necesare pentru incheierea căsătoriei:
Cetăţenii de altă naţionalitate au nevoie de următoarele acte pentru încheierea căsătoriei:
  • Certificat de nastere internaţional - Pasaport
  • Adeverinţă de resedinţă pe teritoriul statului german "Meldebestätigung"
  • Adeverinţă care să ateste faptul ca persoana respectivă are dreptul să se căsătoreasă (numai pentru ţările care emit un asemenea document)
Multe dintre documntele necesare trebuiesc traduse si legalizate în ţara de provenientă si apoi verificate de autorităţile germane, ceea ce poate necesita mult timp. De aceea este bine să vă informaţi din timp.
DECES
Orice caz de deces trebuie anunţat cât mai repede posibil. si în acest caz spitalele si firmele de pompe funebre se ocupă de derularea formalităţilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu